Chocolate chip cookies



Ni som följer mig på Instagram har kanske redan sett att jag bakade chocolate chip cookies härom dagen.
För något år sedan var jag smått beroende av Subways goda mackor då även deras gudomligt goda kakor. Sökte och sökte och hittade tillsist ett recept som till min lycka gör dom precis lika så där knaprigt seg goda som på subway. Nu var det länge sedan jag bakade dom och tyckte att dom passade ju helt utmärkt att baka under denna buzzador kampanj för Odense. Dom går att göra både ljusa och mörka. Men just denna gång gjorde jag dom ljusa och hällde i Odense Choklad Chunks i smeten, perfekta för ändamålet då dom inte riktigt smälter som annan choklad gör.
 
Hur som helst, nu ska jag sluta babbla, här kommer receptet:
 
White chocolate chip cookies
 
150 g smör
3 ½ dl socker
2 msk sirap
2 tsk vaniljsocker
1 ägg
1 äggula
4 ½ dl vetemjöl
½ tsk bikarbonat
½ tsk salt
150 g ODENSE Choklad Chunks
 
 Chocolate chip cookies
 
150 g smör
3 ½ dl socker
2 msk sirap
1 tsk vaniljsocker
1 ägg
1 äggula
4 dl vetemjöl
½ dl kakao
½ bikarbonat
½ tsk salt
200 g hackad ODENSE choklad (man kan ta vilken av choklad varianterna man vill, jag tycker den vita eller den med mint smak gör kakorna extra goda)
 
 
 
Gör så här:  (båda sorterna)
 
• Sätt ugnen på 175 grader 
 
• Smält smöret.
• Blanda i socker, sirap och vaniljsocker.
•Tillsätt även ägget och äggulan och rör/vispa ihop smeten. Det behöver inte vara länge.
•Blanda vetemjöl, bikarbonat och salt (till dom mörka kakorna har du även i kakaon) i en separat skål och häll sedan ner blandningen i smörblandningen.
 
Rör ihop tills det är blandat, rör inte för länge.
 
 
Till de ljusa kakorna använde jag Odense choklad Chunks (Är som små avlånga chokladknappar) (150 gram) som jag vände ner i smeten, när jag gör dom mörka kakorna hackar jag ner 200 gram med Odense vit choklad som jag vänder ner i smeten. (Man kan även ha i nötter i smeten)
I Subways kakor är det vit choklad och macadamianötter vilket åtminstone jag tyger är löjligt gott! 
 
•Rulla bollar av smeten och lägg bollarna på en plåt med bakplåtspapper.
•Tryck till med handen så de blir ganska platta. Se till att det är avstånd mellan kakorna på plåten då de flyter ut en del.
 
Grädda i nedre delen av ugnen cirka 9-12 minuter. Jag valde att göra dessa kakor lite tjockare än vad jag vanligtvis gör och hade därför mina inne i cirka 12-14 minuter, någon plåt blev lite mindre kakor på så då blev det kortare gräddningstid. Det viktiga är att de inte blir övergräddade utan ta hellre ut dem för tidigt. De ska knappt ha fått någon färg, bara i kanterna.
Principen är, stora kakor -längre gräddningstid, små kakor -kortare gräddningstid. Man får hålla koll på dem i ugnen helt enkelt.
 


Hoppas ni gillar dom lika mycket som jag gör !
 

Vad var nu Buzzador för nånting? Kan du också få möjlighet att delta i roliga kampanjer likt dessa? (Absolut) Hur blir man medlem? Klicka här, så har jag beskrivit lite kort om vad buzzador är, vad jag gör, och hur du går tillväga för att själv bli en.
 
 
Två glada provsmakare lyckades jag fånga på bild denna gången,  som dessutom var extra nöjda över att ODENSE Choklad Chunks är mjölkfria! Helt super när det går att baka smarriga godsaker även till dom som då är precis samma som alla andra äter. Dom är alltså mjölkprotein allergiker.
 







NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?