Stjärntårta

Det är helg och såklart tycker jag att det ska firas. Vi bjöd därför in till tårtkalas och dagen till ära blev det en Stjärntårta.
 

Den här tårtan är egentligen en jätte stor chokladboll med hallon inuti och "klistermärken" av marsipan utanpå. Kan lova att den är precis lika smaskig, rolig och framför allt enkel att göra som den faktiskt låter.
 
Här kommer kommer receptet:
 
200g smält margarin 
14 dl mixade havregryn
8 dl florsocker 
3 msk vaniljsocker
1,5 dl kakao
4 msk kaffe
2 krm salt
1,5 dl grädde
200g frysta hallon
 
Dekoration
300g ODENSE mörk choklad 
2 tsk matolja (utan smak)
Rosa ODENSE figur marcipan
Grön ODENSE figur marcipan 
Smarties
 
Gör så här:
1. Smält smöret. Mixa havregrynen till smulor  i matberedare.
2. Häll grynen i en skål och byt till blandarverktyget. Häll i samtliga ingredienser utom hallonen i matberedaren och blanda.
3. Dela smeten i två delar, en av dom ska du blanda med hallonen.(inte än) Medan den andra ska täcka botten på en springform , samt alla sidorna runtom. Du ska även ha kvar så det räcker till ett "lock" när du tryckt ner den resterande hallon blandningen i formen.
4. Ta en springform i lämplig storlek som rymmer smeten du gjort.
5. Tryck ut chokladsmeten i formens botten och upp efter sidorna. Spara smet till locket!
6. Smula i lite av den andra smeten varvat med dom frysta hallonen. Fortsätt så tills hallonen är slut. Tryck ihop allt så smeten blir kompakt. Tryck sedan ut det sista av choklad smeten. Detta blir då tårtans "lock", så ju jämnare ytan är desto stabilare blir tårtan. 
Ställ sedan in i kylen i minst 1h. 
7. Ta försiktigt loss kakan från springformen. (Jag lämnade kvar botten)
Om den inte vill lossna kan du använda en bordskniv och försiktigt sticka ner mellan tårtan och formens kant.
Smält chokladen över ett vattenbad och glasera tårtan. Ställ sedan in den i kylen igen.
8. Gör marsipanklistermärken med hjälp av kakmått i valfria mönster. När du fått ihop några stycken tar du fram tårtan och ställer den på tårtfatet.
9. Fukta marsipanmärkena på baksidan och klistra fast dom på tårtan. Vill du som jag ha smarties i dina marsipan märken, så gör du små fördjupningar där ditt godis ska sitta och fuktar med lite vatten och trycker sedan dit godiset. Dölj sedan resten av tårtan med resten av godiset för ännu festligare look.
 



Som jag tidigare nämnt är jag denna månad med i en buzzador kampanj för Odense, därav har jag nu möjlighet att prova nya produkter som jag tidigare inte provat, samt en del som jag inte så ofta har hemma! Känns verkligen super lyxigt ! Vad buzzador är och hur du själv blir en läser du här, då jag tycker att jag beskrev det så bra i just det inlägget.
 





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?